Het Christelijk Huwelijk



Homo-huwelijk, kan dat wel?

God heeft alle mensen lief, ook homofiele mensen, Jezus stierf voor ons allemaal aan het kruis. En zeker, we zullen homoseksuelen, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders nooit mogen haten of discrimineren, ook in de kerk of evangelie gemeente niet, God heeft ze lief. Juist in de christelijke gemeente, zouden mensen met homoseksuele gevoelens zich welkom moeten voelen. Jezus at ook met zondaren, accepteerde hen als mens, maar wees hun zondige daden wel beslist af. In Johannes 8:11 zei Hij tegen de overspelige vrouw: 'Ga heen en zondig niet meer.' Hij veroordeelde haar niet, maar keurde ook haar zonde niet goed.

Maar... ondanks deze onvoorwaardelijke liefde van God, zegt God in de Bijbel dat homofilie tegennatuurlijk is en dus erkent God ook niet het homo-huwelijk. Sterker nog, de Bijbel leert dat seks tussen gelijke seksen zondig is. God heeft de mens geschapen (Gen.1:27), niet man en man of vrouw en vrouw, maar man en vrouw. Die twee, man en vrouw, zullen tot één vlees zijn (Gen.2:24), en waar wordt dat beter zichtbaar dan in de seksuele gemeenschap tussen man en vrouw. God is dus zelf de bedenker van seksualiteit en Hij heeft het lichaam van de man en een vrouw duidelijk zo geschapen dat het bij elkaar paste, daarover is geen twijfel mogelijk. En ja, dat kan in alle eerlijkheid, beslist niet gezegd worden van twee gelijke seksen.

Ondanks wat God zegt, wordt homofilie toch steeds meer geaccepteerd als normaal. Regeringen, parlementen en ook kerken worden onder druk gezet om het homohuwelijk in te voeren en heel de samenleving pro-LGBT te maken (LGBT staat voor lesbisch, homo, biseksueel en transgender). Het homo of lesbies zijn wordt zelfs als een aanlokkelijke mogelijkheid voorgesteld, men zegt letterlijk "kies wat je wilt, probeer het eens uit" en dat wordt nog eens extra benadrukt door de oververtegenwoordiging van homo's op de tv.

Christenen zouden echter beter moeten weten, maar helaas, ook onder christenen en in evangelische kringen, zien we de opvattingen langzaam veranderen. Men zegt dan, de Bijbel wijst het wel af, maar relaties in liefde en trouw tussen twee mannen of twee vrouwen zal God heus wel goedkeuren. De Bijbel zou het alleen over de uitwassen hebben, maar niet over mensen die zeggen van elkaar te houden, ook al zijn ze homo of lesbies. Maar dit kan niet zo zijn. Men gaat dan voorbij aan de zeer duidelijk uitspraken van de Bijbel hierover, waarbij helemaal geen sprake is van uitzonderingen en daarom kunnen wij ook nu niet zo'n uitzondering maken.

Een paar teksten, wat zegt de Bijbel: Paulus heeft het in Romeinen hoofdstuk 1, over "mannen die met mannen schandelijkheid bedrijven", hij spreekt dan in niet mis te verstane woorden, over "tegennatuurlijk" (Rom.1:24-27). (Lees ook Lev.20:13) Het is nu eenmaal een biologisch feit dat met het oog op de voorplanting, de beide seksen voor elkaar geschapen zijn. Nogmaals, ook anatomisch gezien is het vrouwelijke aangelegd op het het mannelijke en vice versa. Seksualiteit is naar haar natuur hetero-seksualiteit, geen homobeweging verandert daar ook maar iets aan. Feitelijk hoeven we hier niets aan toe te voegen. Het is het Woord van God, dat levend en krachtig is en ja helaas ook soms scherp als een tweesnijdend zwaard (Hebr.4:12).

We beseffen dat dit voor sommige mensen een pijnlijke opmerking kan zijn. Als je zelf zulke gevoelens hebt voor anderen van hetzelfde geslacht, of als het je kind, je kleinkind of iemand anders betreft die dichtbij je staat. Het komt erop neer of wij willen accepteren wat de God in Zijn Woord zegt. Er zijn mensen met homoseksuele gevoelens, die mede door deze Bijbelwoorden een bewuste keuze hebben gemaakt om alleen te blijven en geen relatie met een ander van hetzelfde geslacht aan te gaan, hoe moeilijk dat soms ook voor hen is. Het is altijd beter om je aan de Bijbel te houden dan aan de zonde toe te geven, met mogelijk gevolgen voor de eeuwigheid. En God kan gelukkig ook mensen veranderen, er zijn ook mensen die door Gods genade vrij geworden zijn van homoseksuele gevoelens, God is machtig dat te doen.

Homoseksualiteit is niet aangeboren.
Laat u niets wijsmaken, de opvatting dat homofilie aangeboren zou zijn of in de 'genen' zou vastliggen, klopt niet. Men heeft er in ieder geval nog nooit één bewijs voor kunnen leveren. Zeker, de ene persoon kan van nature vatbaarder zijn voor homofilie dan de andere persoon, maar dat is wat anders dan dat homofilie aangeboren zou zijn. Dat wordt ook weersproken door het feit dat bij ééneiige tweelingen (die genetisch dus identiek zijn) de één soms hetero- en de ander homoseksueel is. Waarmee ik maar wil zeggen, het verschil in seksuele oriëntatie zit 'm kennelijk niet in het DNA maar in andere factoren.

Homofilie is veel eerder een mentale ontwikkeling-stoornis, waarbij men vervreemd is geraakt van zijn of haar seksuele identiteit. Uit onderzoek is gebleken dat dit kan komen door verstoorde verhoudingen met rolmodellen in de jeugdjaren. Dat kan een verstoorde relatie met de vader zijn maar ook seksueel misbruik door b.v. een familielid. Zulke oorzaken in de vroege jeugd, kunnen (zeker bij een bepaald type persoonlijkheid) onuitwisbare sporen trekken, zelfs als men zich daar niet eens meer van bewust is. Dat is triest genoeg maar het bevestigt wél dat homofilie niet iemands seksuele natuur, maar juist de vervreemding daarvan is. Nog erger wordt het als men zich wijs maakt in het verkeerde lichaam te zijn geboren, dus de z.g. 'transgenders'. Het feit dat sommige mannen bepaalde vrouwlijke eigenschappen hebben en sommige vrouwen mannelijke, betekent nog niet per definitie dat men dan ook een ander geslacht zou moeten hebben.

Maar ook dit is waar. De duivel doet alles om hetgeen door God mooi en zuiver geschapen is, stuk te maken. Daarom, er bestaan beslist ook onreine demonen, die mensen aanzetten tot dierlijk gedrag. Dan wordt tegennatuurlijke seks, een gevangenis waar men van bevrijd moet worden. Let wel, de duivel zal ons nooit laten gaan, alleen Jezus is instaat om ons vrij te maken.